Blog

De psychologie achter "goede voornemens"

2021 is van start gegaan. Bij je zoektocht naar het nieuwe normaal horen misschien ook weer een paar goede voornemens. Je weet wel: die dingen die je wil realiseren, maar welke je meestal eind januari al vergeten bent. Die voornemens hebben heel vaak te maken met gewoonten die je wil veranderen.

In 6 stappen van goede ‘voornemens’ naar ‘gewoonten’

In de vorige blog over goede voornemens kon je lezen dat wanneer je goede voornemens, zoals “meer sporten” maakt, je jezelf eigenlijk een nieuwe gewoonte wilt aanleren. Een gewoonte is namelijk iets heel gemakkelijks. Je moet er niet over nadenken, het kost weinig inspanning en geeft stabiliteit. Laat nu net dat laatste de grootste uitdaging zijn.

Ben jij een goede appel?

Of je een goede appel bent of niet, ontdek je door jouw gedrag in groep onder de loep te nemen. We zijn allemaal bekend met de spreekwoordelijke “rotte appel” die de groepsdynamiek kan verzieken. De vraag is of jij een appel bent die aangetast wordt door de rotte appel of jij een goede appel bent die aantasting van zichzelf en de groep vermijdt?

Thuiswerk(t) dat wel voor iedereen?

Dat de crisissituatie waarin we door Covid19 terecht zijn gekomen een enorme impact heeft op ons dagelijks leven, is een understatement. Zo lijkt een journaal zonder viro- en epidemiologen niet meer weg te denken, zoeken we intussen een mondmasker uit in functie van onze outfit en is er ook het thuiswerk dat van uitzondering naar norm is geëvolueerd.

Maar… wat als thuiswerk niet voor iedereen en iedere situatie een ideaal scenario is?

Emotionele intelligentie

Van IQ – intelligence quotient – heb je wellicht al gehoord. Het meet je intelligentieniveau. De nog onbekendere tegenhanger van IQ, is je EQ – ofwel emotional quotient. Samen vormen ze een belangrijke parameter van je potentieel als mens en als leider.

In deze blog leer je hoe je aan emotionele intelligentie kan werken. Dankzij concrete oefeningen kan je aan de slag op vlak van: zelfperceptie, zelfexpressie, interpersoonlijk gedrag, beslissingsgedrag en stressmanagement.

+32 477 26 97 31

guy@guy-peeters.be

Ontvang de nieuwsbrief

Volg me via LinkedIn