Thuiswerk(t) dat wel voor iedereen?

Dat de crisissituatie waarin we door Covid19 terecht zijn gekomen een enorme impact heeft op ons dagelijks leven, is een understatement. Zo lijkt een journaal zonder viro- en epidemiologen niet meer weg te denken, zoeken we intussen een mondmasker uit in functie van onze outfit en is er ook het thuiswerk dat van uitzondering naar norm is geëvolueerd.

Een crisissituatie: voor, tijdens en na

Zoals uit iedere crisissituatie, kunnen we ook uit deze zowel positieve als negatieve zaken halen. Daarom is het een ideaal  moment om een aantal zaken kritisch in vraag te gaan stellen.

Het voorbeeld waar ik op wil inzoomen, is thuiswerk. Want, wat als thuiswerk niet voor iedereen en iedere situatie een ideaal scenario is?

Een kritische blik op thuiswerk

Je kan je de vraag stellen of de Covid19 crisis een representatieve ervaring is om beslissingen te nemen over thuiswerk. Als we alles in perspectief bekijken, dienen we ook rekening te houden met de context waarin thuiswerk de norm werd:

De impact van thuiswerk op verschillende niveaus

Thuiswerk heeft een impact op verschillende niveaus. De manier van vergaderen kan herbekeken worden, ieder individu reageert anders op thuiswerk, teams functioneren heel anders, leidinggevenden gaan hun focus en aanpak verleggen en bedrijven dienen zich anders te gaan organiseren en positioneren.

Meetings

Hoe ga je de sociale lijm van informele gesprekken net voor en na een meeting opvangen? 

Hoe ga je creativiteit stimuleren?

Hoe ga je om met het feit dat mensen in online meetings minder volgzaam zijn?

Wat met de verminderde communicatie, doordat lichaamstaal wegvalt?

Individuen

Wat kunnen we op het werk organiseren om dezelfde efficiëntie te halen als thuis?

Wat met betrokkenheid, beschikbaarheid, onboarding?

Hoe ga je medewerkers begeleiden bij thuiswerk? Hoe leer je hen grenzen stellen? 

Past wat een individu nodig heeft om het te doen slagen nog wel bij de organisatie?

Teams

Hoe ga je teambuildingsessies organiseren?

Op welke momenten verwachten we bereikbaarheid?

Moeten takenpakketten en prioriteiten herbekeken worden?

Wanneer plannen we onze vergadermomenten in? Wanneer is iedereen aanwezig?

Is er voldoende overlap met de verschillende afdelingen?

 

Leidinggevenden

Welke aanpassingen zijn er nodig aan jouw rol?

Hoe maak je connecties zonder een bottleneck te zijn?

Hoe toegankelijk wil/moet je zijn?

Hoe ga je om met output meten vs aanwezigheid?

Bedrijven

Wat is de impact van thuiswerk op de bedrijfscultuur?

Ondersteunt de bedrijfscultuur nog steeds de strategie?

Waar ontstaan mogelijke subculturen?

Is het nodig om je werkomgeving te herdenken?

Vermoedelijk zullen we nog een tijdje met Covid19 moeten leven, dus is het zeker relevant om met deze vragen aan de slag te gaan. Uiteraard hoef je dat niet alleen te doen, ik help je er graag bij. Wil je graag meer weten? Laat het me zeker weten, dan gaan we samen aan de slag.

+32 477 26 97 31

guy@guy-peeters.be

Ontvang de nieuwsbrief

Volg ons via LinkedIn