De psychologie achter “goede voornemens”

2021 is van start gegaan. Bij je zoektocht naar het nieuwe normaal horen misschien ook weer een paar goede voornemens. Je weet wel: die dingen die je wil realiseren, maar welke je meestal eind januari al vergeten bent. Die voornemens hebben heel vaak te maken met gewoonten die je wil veranderen.

start goede voornemens

Laten we een klassieker als voorbeeld nemen: meer sporten. In onze prestatiegerichte samenleving hangen we daar vaak ook meteen een serieus doel aan vast, zoals de 10 miles van Antwerpen uitlopen. Daaruit ontstaan in de meeste gevallen drie groepen: groep 1 start niet aan de 10 miles, groep 2 loopt de 10 miles en bergt de loopschoenen terug op en groep 3 loopt de 10 miles en blijft lopen.

Uiteindelijk zullen de meesten met het uitspreken van hun goede voornemens de intentie gehad hebben om bij groep 3 te horen. Toch lijkt een kleine minderheid hier maar in te slagen. Herkenbaar? En wil je graag je slaagkansen verhogen? dan is het interessant om verder te lezen.

Enjoy the journey, not (only) the destination

Het probleem met het gestelde doel is dat het vaak (te) ver in de toekomst ligt. Daarnaast is de prestatie en het bijbehorende gevoel van overwinning en genot erg korstondig. Het is dus veel belangrijker te bekijken hoe we de beloning dichterbij krijgen en er meer van kunnen genieten. De uitspraak “Enjoy the journey, not (only) the destination” is hier dan ook op zijn plaats.

Van “wat – hoe – waarom?” naar “waarom – hoe – wat?”

We hebben de neiging om te vertrekken vanuit de “wat”, vervolgens de “hoe” te bepalen en dan pas over de “waarom” na te denken. Volgens het bekende “Golden Circle”-model van Simon Sinek, is de omgekeerde manier van werken meer aan te raden. Als je vertrekt van je “waarom”, dan volgen de hoe en uiteindelijk de wat op een meer natuurlijke en vooral realistische wijze.

Je zou kunnen zeggen dat het antwoord voor de hand ligt: meer sporten, betekent fitter zijn. Toch is het belangrijk om te ontdekken waarom je fitter wilt zijn. En vraag jezelf dan nog maar een paar keer waarom dat dan weer belangrijk is.

Een voorbeeld: “Ik wil meer sporten”:

Je ziet het, op die manier krijgt de doelstelling “meer sporten” een geheel andere betekenis dan “de 10 miles lopen” als prestatie. Die waardevolle betekenis zorgt ervoor dat de wil en de goesting misschien groter worden, maar het is nog geen garantie op succes.

Benieuwd hoe je in 6 stappen "goede voornemens" omzet in "goede gewoonten"?

+32 477 26 97 31

guy@guy-peeters.be

Ontvang de nieuwsbrief

Volg ons via LinkedIn